Mitt spännande liv

Mitt spännande liv
-Nu i färg

fredag 4 juni 2010

Nya rutiner och krossade fingrar

Imorgon ska jag lära mig rutinerna på mitt sommarjobb! Vilket innebär att jag måste åka hemifrån senast 4.30, vilket i sig innebär att jag lär stiga upp strax efter 3.30. Djeesus. VAD är det jag ska göra som kräver dessa gudlöst tidiga timmar? Jo, det finns ju bara en sak.

Jag ska mjölka!

Så, lite nervöst känns det allt, det var ju trots allt 6 år sen jag mjölkade sist. Nu vet jag iofs att jag kommer att läras upp av en mycket trevlig tjej, som även hon läser (läst? kanske redan är klar?) till samma sak som mig. Så det känns tryggt.

Vad som inte känns tryggt är att jag kommer väl antagligen få samma paranoida tanke som förra gången jag mjölkade. Då gick jag nämligen runt och var helt säker på att mina fingrar skulle krossas och att jag aldrig mer skulle kunna måla/spela piano/whatever. Man får nämligen vara på sin vakt bland alla tunga djur/grindar/flygande klövar/whatever.

Så, alla ni icke-insatta, hur kommer detta gå till? Jo, tack och lov så har stället en mjölkgrop. Detta innebär att man leder korna till mjölkgropen och där radas de upp snyggt och fint. Det bästa är ändå att man får en stående arbetsställning, istället för att man ska behöva huka sig ner när man sätter på sugkopparna. Man slipper helt enkelt bryta ryggen av sig och förstöra sina knän.

Mjölkgrop. Man står i mitten och korna längs med sidorna.


Hmm, vad mer kan vara värt att nämna? Jo, jag hoppas även på att korna är snälla och inte sparkar av sig sugkopparna mer än kanske 10 ggr/ko/mjölkning (nej, riktigt så illa brukar det inte vara, möjligtvis nån enstaka förstakalvare som är gaaaalen)? Sen hoppas jag även på att jag slipper se såna här juver:

Good luck med att sätta fast sugkoppar på den där,
maskinen kommer att ta i marken, vakuumet kommer att gå åt helvete,
och ja allt möjligt. Dåligt juver, helt enkelt.


Då hoppas jag mer på denna kvalité:

Ser ni så fint juvret sitter? Är väl säkert en förstakalvare..
Precis som på oss människor så har tuttarna en tendens att
sagga på ålderns höst....


Hur som, nästan så det inte är någon mening med att gå och lägga sig ikväll, jag brukar ju somna där runt 2 i vanliga fall... En dag kommer att gå bra med få timmar. Ikväll ska jag iaf umgås med Honda! =) Det var alldeles för länge sen sist.

/Wliri

Inga kommentarer: