Mitt spännande liv

Mitt spännande liv
-Nu i färg

torsdag 3 juni 2010

En mänsklig tusenfoting

Nu har jag äntligen sett den! 'The Human Centipede', that is. Vilken besvikelse. Fan. Så typiskt. Själva idén är ju helfestlig, så det är så synd att filmen ska falla på en massa irriterande ologiska moment.


Verkar ju lovande när man ser det såhär?

Vad handlar filmen om då? Jo, det är en smått (?) galen pensionerad tysk kirurg (i Tyskland) som haft som specialitet att separera på siamesiska tvillingar. Så jag antar att det lett till en önskan att istället sammanfoga människor (gissar, det sas det inget om i filmen). Hur som. Nu har han i alla fall fått för sig att han ska skapa en mänsklig tusenfoting, av 3 människor. Oj! tänker ni nu, vad festligt! (eller äckligt, kanske är rätt ord, om ni inte är riktigt lika vridna som jag, och ja, det finns en scen där "huvudändan" av tusenfotingen måste.. så att säga... lämna över stafettpinnen till next in line).

Bilder från filmen som förklarar ingreppet.
Observera att även knäna opereras så att de inte kan sträckas ut.


Men vad är det som irriterar mig då? Jo, bland annat en scen i början, där en av de två tjejerna i filmen välter ut ett vattenglas, som i nästa sekund är nästan fullt igen. Magic! Eller bara slarvigt klippt? Vad mer? Hmm... Ja, kanske själva operationen av "kindflikarna" är ologisk, han skär ut dem från skinkorna, men han kommer ju inte kunna vika upp dem mot kinderna, för i såna fall kommer ju "fel" sida upp, om ni förstår vad jag menar. Eller skär han loss dem helt och vänder på dem? Jag vet inte, irriterad blev jag iaf, de borde ha förtydligat hur han gjorde.

Förutom "patienternas" irrationella och puckade beteende så störde jag mig ooootroligt på att kirurgen utförde alla dessa operationer i källaren och enda sättet att ta sig dit var en trappa. Plötsligt efter operationen så står då tusenfotingen på ovanvåningen. Hur i helvete gick det till då? Tror inte att även om han skulle vara riktigt stark att han skulle klara av att bära den nu rätt långa mänskliga formationen. Stygnen skulle ju inte palla om han drog dem heller. Så jag vet inte. Och fram och tillbaka hoppar de, upp och ner, och ibland utomhus. Men sen när de verkligen skulle behöva röra på påkarna, så är de som om "ojojoj, hur ska vi kunna ta oss fram, vi har ju bara GÅTT FRAM OCH TILLBAKA HELA JÄVLA TIDEN!" Suck. Och de blir nästan förvånade över trappan som leder upp från källaren. Förvånade?!?! De lär ju bara ha gått i den ett tiotal gånger minst. Djeesus.

Och förresten, om nån klämmer in en korv i min mun så skulle jag nog spy med detsamma, och om jag då var fastopererad i någons anus, så skulle jag kvävas av mina spyor och dö. Tror nog det skulle hända de allra, allra flesta. Så nej, jag tror inte det skulle vara möjligt att bli särskilt långlivad som någonting annat än huvuddelen av en mänsklig tusenfoting. Då ska vi inte ens tala om att man lär bli jäkligt uttorkad och få näringsbrist om man inte konstant har dropp.

Det känns som om jag kan vara en rätt tråkig person att kolla på film med? Äsch. Nej, tacka vet jag en riktigt riktigt bra zombieflick!

/Wliri

Inga kommentarer: