Mitt spännande liv

Mitt spännande liv
-Nu i färg

måndag 10 januari 2011

Bojkotta "Huset fullt av hundar"

Men fan. Att det alltid ska finnas idiotiska saker man ska behöva bli förbannad på..

Den här gången är det det nya programmet "Huset fullt av hundar" som kommer att sändas på SVT.

Man tar alltså 6 omplaceringshundar till en familj. Familjen följs under en vecka, och varje dag ska en av hundarna röstas bort, tills "vinnaren" är ensam kvar och får stanna hos familjen.

*host*

Det där är ungefär så fel att jag knappt kan tro att det är på riktigt. Man tar alltså 6 omplacerade hundar, vilka antagligen redan fått vara med om en massa jobbigt, och har en massa bagage, och sätter ihop den med 5 andra okända hundar? I en ny miljö, med nya människor och kamerateam? Och röstar bort dem och låter alltså hundarna genomlida ÄNNU en separation? Fattar de inte vilket psykiskt lidande de orsakar? Djeeeesus!

Det är ju jätteviktigt att just omplacerade hundar kommer till ett tryggt hem där de får all den trygghet de inte tidigare fått. De kommer fan förstöra flera av hundarna. Så enkelt är det.

Så jävla puckat. Så jäääävla puckat. Och vad sänder det här för signaler till folket? Att hundar är varor som man kan göra vad fan man vill med. Rösta bort den om det inte passar. Är den lite jobbig så är det bara att göra sig av med den. Det här är bevis på så jävla taskig djursyn.

Och vem fan tror att de kan veta hur en hund är på en dag? I en jättestressad situation? Visserligen ska man inte förmänskliga djur, men i detta fall tycker jag faktiskt att man kan dra en liknelse: Ger du en rättvis bild av dig själv till någon annan när du är stressad? Orolig? Ängslig? Rädd? Tycker du att det är möjligt för någon att lära känna dig på en dag? Även om du är på ditt bästa humör för den delen?

Jag säger det igen: Så jävla puckat.

Hundar och djur överlag är inga jävla varor. Punkt. De är individer med känslor, och har du väl tagit dig an ett djur så har du ett ansvar. Ger du bort ditt barn bara för att det blev lite jobbigare än du trodde? Nej, för så gör man bara inte. Man har ett ansvar. Man har ett ANSVAR.

Herregud. Alltså, idén från början är ju toppen, att man ger ett hem till behövande hundar, men iaf just omplaceringshundar är ju mer krävande än en "vanlig" hund. Jag tror inte folk är medvetna om det. Det är jobbigt nog att skaffa valp (och det här tror jag inte heller folk riktigt fattar förrän de står där med bajs på mattan och söndertuggade skor). Varför inte göra om programmet så att de familjer som vill vara med får berätta vad de vill ha för slags hund, kontakta hundhem som sen noga kollar vilken av hundarna som bäst passar familjen, och (kanske viktigaste av allt) vilken familj som bäst passar hunden. Sen får familjen hjälp och råd med den första tiden, ja säg att de kanske följs åt under en längre period. Fast det är ju inte dramatiskt. Det är ju inte bra tv. Det är ju..... Vettigt? Att säga att "Titta här, vi har en massa hundar som behöver hem. Hjälp gärna till, men var medveten om att det kan bli riktigt tufft, och att det kan krävas mer av dig än du är beredd på. Men det går! Bara man vet vad man gör."

Jag blir så trött. Det här är djurplågeri.

Jag kommer inte titta på programmet.

Jag hoppas att inte du heller gör det.

/Arg

3 kommentarer:

Simzalaboom sa...

Ja, detta låter nästan lika dumt som iden med BIG Brother för barn...

Andreas sa...

Det är värre än BIG Brother för barn...

MsFlams sa...

Jag kommer inte att kolla, skulle däremot kunna tänka mig din programide