Mitt spännande liv

Mitt spännande liv
-Nu i färg

lördag 31 juli 2010

Beteskoll och hjältedåd

Idag tog det en mindre evighet att bli klar med mjölkningen.. Förutom en port som strulade så läcker spolslangen ungefär lika mycket som ett såll. För att undvika att bli genomblöt så fick jag ta brandslangen istället. Trycket i den är jämförbart med en urinstråle. Det tog med andra ord FOREVER att spola klart idag!

Tur nog så skickades jag ut på beteskoll efter frukost. Det gillar jag! Mycket trevligt =) Jag fick ansvara för att kolla efter 3 olika hagar, som låg några km bort. Jag satte mig i den mycket moderna och säkra firmabilen och körde till hagen längst bort.

Ah, så osäker. Så röd. Så... rolig att köra!
(när man inte får motorstopp på 90-väg, dvs..)


Det jag ska göra är att kolla att det är el i elstängslet (logiskt va? Men vad kallas det om det INTE är el i stängslet? Bara stängsel? Men det är ju inge kul..), räkna kvigorna och kolla vattennipplarna.

Dagens ord: Kviga = En ko som inte kalvat, alltså blir kvigan en ko när hon får en kalv. På finska heter det hieho. På engelska heifer.

Sötnos! Tyvärr blev jag tvungen att kicka upp tösen eftersom jag även
ska kolla att de kan gå och stå ordentligt.



Alla var inte särskilt rädda för mig =)


Puss puss! Får jag smaka på dig?


Det är så förbaskat fina trakter! Och såklart fina djur =)

Jag fick gå längsmed en åker för att komma till första hagen. Det verkar snart vara dags för skörd!

Jag gissar på korn. Men det finns en orsak till att jag inte valde mark/växt...

Allt var väl i första hagen så jag tog sjumilasteg över åkern och fram till firmabilen och rallykörde till nästa ställe. Jag fick väja för minst 1 joggare och 3 katter. Väl framme och i hagen började jag höra hur det susade i säven. Det var bara halva flocken som smög efter mig. Lite halvläskigt, men de höll iaf avståndet...

Gå du bara. Vi tänker inte äta upp dig. Kanske.

Men i ärlighetens namn tror jag att den här tösen kände sig mer förföljd än jag.


What?!?

Väl framme vid vattennippeln märkte jag att allting inte stod rätt till; det kom nämligen inget vatten. Smart som jag är kom jag på lösningen. Samtidigt som jag redan hunnit ringa till Lagårn och beklagat mig. Men det löste sig smidigt, som sagt. Men kanske ska vänta liiite längre innan jag ringer nästa gång.


Orsaken till vattenlösheten. Kvigorna måste ha trampat och vridit vredet fel (wrong).


Jag blev med ens kvigornas egen superhjälte. De tackade, gav presenter och lovade bort deras förstfödda till mig. Sen blev det rusning till vattnet.


Tööööörstigaaaaa!!!!!!!!

När jag skakat klöv med alla som ville tacka mig svängde jag med min cape och flög tillbaka till firmabilen. Sen var det dags för den sista hagen. Men på vägen dit var jag helt enkelt tvungen att stanna och insupa sceneriet.


Fint fint fint!


Hittade vete! Kan ha varit helvete (whole wheat). Det vete inte jag..


Underbart vackert!

I den sista hagen fanns alla kvigor, elen funkade och vattnet rann som det skulle. Däremot fick jag kämpa i år och dar med att få upp en kviga. Jag bönade och bad, men hon sa åt mig att dra åt helvete (hell). Jag hotade med en tittie twister, dansbandsmusik och Sockervaddsverket och det gjorde susen. Hon hoppade upp, bad om ursäkt och så var allt väl igen.

Lämna mig i fred för satan! Or so she seemed to say...

När jag räknat, mätt, schasat och checkat klart var det slut på den arbetsdagen! I like this job =) (om man bortser från arbetstiderna och allt tekniskt strul...)

Ha det!

/Wliri

2 kommentarer:

Simzalaboom sa...

Vilken härlig dag!

Wliri sa...

Ja, det var riktigt trevligt =) Det är alltid ett gott tecken när man går runt med ett jätteleende =D