Mitt spännande liv

Mitt spännande liv
-Nu i färg

lördag 2 april 2011

Inspiration!

Oh!

Oh!

Kollade precis klart filmen om Temple Grandin, som även råkar heta "Temple Grandin". Fy fan vilken kvinna! Jag har haft privilegiet att få lyssna på henne irl 2009 när hon var i Uppsala när SLU utsåg henne till hedersdoktor. Oh, jag känner mig alltid så pepp efter jag har kommit i kontakt med saker som hon kommit på, det är ju såna självklara saker egentligen, och det är SÅNT jag vill jobba med, bland annat. Helt fantastiskt!

Temple Grandin, the real deal.

Vem är då denna kvinna? Jo, Temple Grandin är en högfungerande autist, (eller, det är ju en diagnos, inte vad nån ÄR) som åstadkommit mycket inom djurvälfärden. Hon har bland annat designat drivgångar och slakterier för att det ska bli så bra som möjligt för både djur och människor. Hur hon har kommit på dessa lösningar är just på grund av hennes diagnos eftersom den får henne att uppleva världen på ett annorlunda sätt än "vanligt", hon kan "se" hur djuren ser det. Och det funkar, banne mig. Så jävla fiffigt.

En av hennes designer, vad man kan peka ut är de rundade drivgångarna.

Så vad gör jag nu?


Jo, jag sitter och letar fram alla de böcker hon skrivit så att jag kan beställa hem dem till mig. Blir nog lite dyrt det här... Men... jag får ju lön nu...

Fantastiskt!

/W

3 kommentarer:

Simzalaboom sa...

Dvs En kvinna med Aspergers syndrom. Du ser. Dessa människor kan åstadkomma storverk!

E.T sa...

Bara att buga för sådana fanstastiska människor!

Wliri sa...

Simza: Ja, det är hon ju verkligen ett levande bevis för!

E.T: Så sant som det står skrivet!